donderdag 26 maart 2015

Recept ;-)

Een tijdje geleden kwam ik Pinterest een geweldig 'recept' tegen. Ik probeerde het een aantal keren uit, want de eerste keren verliepen niet geheel vlekkeloos. Daarom zal ik nauwkeurig beschrijven wat ik allemaal heb gedaan, zodat je, als je dit recept ook wilt uitproberen, niet voor (onaangename) verrassingen komt te staan.

Ik ben al tijden gek op enamel dots. Maar ik vind ze ook best prijzig, daarom heb ik ze nooit gekocht! Maar op Pinterest vond ik dus een manier om zelf enamel dots te maken, met behulp van strijkkralen en zogeheten pony kralen. Ik dacht: 'mooi, we hebben hier nog een hele pot strijkkralen staan.' Deze kralen zijn van het merk hama. Maar in plaats van mooie enamel dots werden het grote kringen, dus met een gat erin. Dat was niet de bedoeling. Ik dacht eerst (terecht) dat het aan de kralen was. Maar toen ik een doos SES-kralen aanschafte, gebeurde precies hetzelfde. Toen dacht ik dat het aan onze oven moest liggen, een heteluchtoven. Maar nee, in een andere oven lukte het ook niet.

Als laatste probeerde ik het dan toch met de kralen die in alle video's worden gebruikt. Perler beads & Pony beads. Ik bestelde er van elke soort een aantal en dinsdag stopte ik ze, op hoop van zegen, in de oven. En ja, dat lukt. De ponykralen zijn na ongeveer 10-15 minuten op 230 graden (Celsius) klaar. De Perler beads moeten 15 minuten op 230 graden in de oven, daarna moet je ze er wel uithalen, anders verbranden ze.

Links: pony kralen
Rechts: perler kralen

Perler. In sommige kleurtjes blijft een klein deukje zichtbaar. Maar dat geeft niet.

En dit zijn de pony kralen. Dit was de eerste lading, ik had er niet teveel gedaan, omdat ik bang was dat het niet zou lukken ;-).

Inmiddels heb ik aardig wat enamel dots gemaakt, ik heb ze netjes gesorteerd in een bakje. Ze plakken natuurlijk niet, zoals de 'echte' dots, maar een beetje Tacky glue doet ook wonderen!

                                     
En tja, dan is nog de vraag: Wat doe je met al die andere strijkkraaltjes? Sowieso heb ik een lief nichtje dat over een jaar of wat wel met de strijkkraaltjes kan spelen. Maar waarom zou je het zelf niet doen? Het is lekker ontspannend, hetzelfde effect als 'kleuren voor volwassenen'.

Een fijne dag!

Liefs,
Mirjam


4 opmerkingen:

  1. zo volgens mij heb ik al eventjes niet gereageerd... lig al ruim een week thuis.
    wat ontzettend leuk he om zo zelf dingen uit te proberemn. ik vraag me alleen af waar gebruik je die dots voor??
    liefs meia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als leuk extraatje op een kaart, zoals plaksteentjes en plakparels! Sterkte in alles!

      Verwijderen
  2. Ontzettend leuke manier om dots te maken Mirjam!
    Had er geen idee van dat je ze zo kon maken, hihi.
    Bedankt voor je 'recept'.
    Vast een goed weekend en lieve groetjes, Marleen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een makkelijke manier om dots te maken, echt goed opgelost en stukken goedkoper waarschijnlijk. Leuk receptje!

    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen