zaterdag 13 december 2014

9 Lessons & Carols

Hallo allemaal,

Zoals jullie wel weten is het bijna Kerst. Nog eerder is het Kerstvakantie en wat mijn avondschool betreft, heb ik dat al. Afgelopen donderdag was de laatste avond van dit jaar dat ik naar school moest. Daarom gingen we bij een college '9 lessons and carols' uitvoeren. Hieronder leg ik uit wat dat precies inhoudt:

Het is een traditie in Engeland dat op de avond voor Kerst (Christmas eve) er een kerkdienst wordt gehouden in de King's College Chapel, in Cambridge. Deze 'service' begint altijd met het zingen van Once in royal David's city, door het King's college choir. Daarna wordt er een gedeelte uit de Bijbel gelezen, het zijn altijd dezelfde gedeelten. Er wordt begonnen bij Genesis 3, de zondeval en ook de belofte die God daar doet, dat Hij Zijn Zoon zal sturen (wat we met Kerst vieren/herdenken). Daarna wordt er weer een lied gezongen door het koor (deze liederen zijn per jaar verschillend). Dan wordt er weer gelezen en zo gaat dat de hele tijd door. Telkens worden er gedeelten gelezen die de geboorte van Jezus aankondigen, of die beschrijven dat Hij geboren wordt. Het laatste lied dat altijd gezongen wordt is Hark, the herald angels sing.

Telkens las iemand uit mijn klas een gedeelte voor. We zongen samen de liederen, sommige mensen kenden een bovenstem. We hadden niet eens geoefend, maar toch klonk het heel mooi. Ik las de laatste lesson, St. John 1:1-14. 

Na de 9 lessons and carols gingen we samen een high tea houden. Iedereen werd verzocht wat lekkers mee te nemen. We overlegden via whatsapp en ik begreep dat er heel veel eten zou zijn. Daarom heb ik ervoor gekozen om kaarsjes te versieren en mee te nemen.

Ik nam een aantal glazen potjes en heb ze versierd met plakkant, touw en knoopjes. De waxinelichtjes die ik erin stopte, heb ik nog versierd met washi tape. Helaas was het kaarsvet nog vloeibaar toen ik de lampjes weer in mijn tas stopte en daardoor zijn de potjes een beetje 'vies', maar toch heb ik er een foto van gemaakt, om toch wat te kunnen laten zien. Ik laat de laatste tijd al veel te weinig van me horen ;-)


Trouwens... afgelopen woensdag heb ik ook iets heel gaafs gedaan, maar daar kan ik later nog wel een keertje over vertellen ;-)

Liefs,
Mirjam

5 opmerkingen:

  1. Mooi gedaan Mirjam!
    Ik heb een paar glazen potjes versierd maar iets te vol, hihi het licht komt er bijna niet meer door - ja aan de bovenkant. Zo te zien komt het licht er nog prima doorheen bij jou potjes.
    Fijn weekend en groetjes, Marleen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie kaarsjes!
    Superleuk zo'n feestelijke afsluiting voor de kerstvakantie.
    Nu lekker vakantie houden en veel knutselen.
    Groetjes, Rensina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk blogje. Geweldig om zo, op die manier bezig te zijn met kerst toch? je maakt me wel nieuwsgierig hoor ... met die laatste zin.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hele leuke waxinelichtjes maakte je, echt heel mooi versierd!
    Grtjes, rita.
    Benieuwd wat je woensdag deed.

    BeantwoordenVerwijderen