dinsdag 25 maart 2014

Gewoon gebabbel + stukje verhaal

Sjonge, altijd aarzel ik hoe ik mijn verhaaltje nu weer moet beginnen. Nu helemaal. Want vandaag laat ik niets zien, alleen maar iets weten. Want gisteren was best een bijzondere dag. Na een jaar of 4, misschien wel 5, schrijven, ideetjes bedenken en dergelijke, heb ik eindelijk een eerste versie van een verhaal af. Ik wil er nog steeds dingen aan veranderen, maar de eerste versie staat er gewoon. Dat is best een mijlpaal, of niet? Ik zal jullie ook proberen te vermelden hoe het verder gaat met dit verhaal, waar het uiteindelijk eindigt.

Nu leek het mij ook leuk om een stukje van het verhaal met jullie te delen, ik ga nu eerst even zoeken wat daarvoor geschikt is. Ik heb wel wat gevonden, ik heb geprobeerd om een verhaal te schrijven dat best wel beladen is, maar ik wilde het wel soepel laten verlopen. En er moeten ook gewoon leuke dingen in gebeuren. Daarom heb ik dit stukje gekozen, hier heb ik het vooral geprobeerd wat luchtig te houden. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden:

Hijgend van inspanning stapte Jill van haar fiets af. Ze had ontzettend hard gefietst om nog op tijd te zijn. Normaal overkwam haar zoiets nooit, maar ze had meer voorbereidingstijd nodig gehad dan ze dacht. Het was dan ook niet zomaar iets.
Hèhè, ben je daar eindelijk,” lachend keek Lars haar aan. Ze keek hem geschrokken aan en zag toen pas dat hij lachte.
Grapje, ik ben er ook net, zullen we alleen wat drinken?”
Een ijsje is ook goed,” lachte ze.
Geen toetje op thuis?”
M'n broertje had haast, dus sloegen we het toetje over. Bovendien, ijs is toch het lekkerste dat er bestaat?”
Hij zweeg. Ze bleef hem verwachtingsvol aankijken.
Ik ga daar niet met jou over in discussie,” grijnsde hij tenslotte. “Gaan we binnen zitten of blijven we buiten?”
Binnen, ik vind het best wel koud,” was haar voorstel.
Niet veel later zaten ze tegenover elkaar aan de tafel in het gezellige restaurantje. Een kaarsje tussen hen in brandde.
Je gaat niet weer je servet erin steken hè?” ze keek benauwd.
Natuurlijk niet. Hoe vaak moet ik nog zeggen dat het per ongeluk ging?” Hij keek haar onschuldig aan. “Welke sorbet wil je?”
Ze bekeek even de plaatjes en besloot te kiezen voor een sorbet met fruit erbij.
“Sjonge, jij bent gezond, ik ga gewoon voor de cappuccino,” was zijn keuze.
Het duurde niet lang voordat ze konden genieten van hun bestelling.
Jill keek met een vies gezicht naar de aardbeien die tussen de rest van het fruit lagen. “Die stonden niet op het plaatje,” zei ze met een sip gezicht.
Lars schoot in de lach. “Geef ze maar aan mij als je ze niet lust.”
In ruil voor jouw koekje,” onderhandelde Jill snel.
Lars keek even bedachtzaam maar knikte toen instemmend. Jill viste de aardbeien uit de beker en legde ze op Lars' schoteltje. Eentje kon ze ternauwernood redden van verdrinkingsdood in de koffie. Ze lachten allebei.
Ondanks dat het servetje de vorige keer in de fik vloog heb je dus een reden gevonden om nog een keer met mij ergens wat te drinken, is daar een specifieke reden voor?”
Jill bloosde even en wist even niets te zeggen. “Op zich wel,” was haar uiteindelijke antwoord.
Lars bleef haar verwachtingsvol aankijken en ze wist dat ze het diende uit te leggen.
We kunnen natuurlijk zeggen dat ik gecharmeerd ben van jouw gezelschap en daarom het nog een keertje waag met jou, maar we weten allebei dat dat mogelijk niet waar is,” ze grijnsde, waar haalde ze dit vandaan? “Laten we er vanuit gaan dat het mijn vrijgevige geest is die iedereen een tweede kans gunt.”

Liefs en een fijne dag!
Mirjam

9 opmerkingen:

  1. Knap geschreven hoor en ik heb behoorlijk wat leeservaring mag ik zeggen. Ik lees al mijn hele leven boeken van kindsbeen af. Echt heel goed Mirjam, je hebt hier talent voor, hier moet je verder mee gaan, echt waar!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ah Mirjam! Zeker iets om trots op te zijn! Het leest lekker vlot weg en nu wil ik meer weten...!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het een heel mooie verhaal hoor, nu al!
    Ik zou graag meer willen weten over Jill en Lars en natuurlijk hoe het afloopt.
    Ben benieuwd...
    Lieve groet, Rensina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk! ik ben ook al heel lang bezig met het schrijven van een verhaal wat ooit een boek gaat worden hoop ik! Dat is een grote droom waarvan ik hoop dat die ooit uit gaat komen! Het ziet er veelbelovend uit en ben ook heel erg benieuwd naar de rest van het verhaal! Dank je wel voor je prachtige kaart! Heel erg lief!

    Lieve groetjes, Anna Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  5. knap!! en respect vooral doorgaan
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou, ik ben gelijk benieuwd wat eraan vooraf gaat en hoe het verder gaat! :-) Knap gedaan!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk gedaan hoor Mirjam , wil wel verder lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Mirjam,
    Ik kon je mail nergens vinden, dus doe ik het even zo...

    In de herfstvakantie ga ik op een heel bijzondere expeditie: de Edukans Onderwijsexpeditie naar Ethiopië. Met een team van toekomstig leerkrachten ga ik in Ethiopië onderzoeken hoe het onderwijs in elkaar steekt en ervaren we hoe het is om daar zelf les te geven. Hierdoor ontdekken we de verschillen tussen het onderwijs in ontwikkelingslanden en het onderwijs in Nederland. Ik weet zeker dat deze expeditie een geweldige, waardevolle ervaring wordt.

    In Ethiopië is naar school gaan niet vanzelfsprekend. Terwijl onderwijs de basis is voor een betere toekomst. Met de Edukans Onderwijsexpeditie kunnen wij daadwerkelijk kansarme kinderen naar school helpen. Want de opbrengst van de acties die we houden, gaat naar een aantal onderwijsprojecten die we in Ethiopië bezoeken.

    Aan deze Onderwijsexpeditie zit een kostenplaatje. Ik betaal zelf mijn vlieg- en verblijfkosten en daarnaast heb ik toegezegd tenminste €1000,- bij elkaar krijgen voor onderwijsprojecten in Ethiopië. Als toekomstig leerkracht vind ik het heel belangrijk dat alle kinderen naar school kunnen!
    Mijn concrete vraag aan u is of u iets wilt sponsoren wat ik kan verkopen. Denk aan uw kaarten, posters of andere producten, waarvan de opbrengst naar mijn doel gaat. Ook kunt u natuurlijk zelf iets verkopen en de opbrengst (of een deel) aan mij schenken. Eerder is er een kaartenactie gehouden, waarvan een deel van de opbrengst naar mij ging. Deze actie is erg goed gegaan en heeft een bedrag van € 55,- opgebracht. Op mijn blog plaats ik maandelijks een Edukans Update, hier kunt u ook nog een kijkje op nemen voor meer informatie: theezakjes-rensina.blogspot.nl

    Mocht u een gift willen overmaken, dan kan dat via mijn persoonlijke actiewebsite http://rensinasteursma.inactievooredukans.nl. Ook laat ik u door een verslag op mijn website weten hoe alles is verlopen. Daarin vermeld ik ook alle sponsoren! Ik hoor graag uw reactie.

    Alvast bedankt voor uw inspanning!
    Vriendelijke groet,
    Rensina Steursma
    rensinasteursma@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen