zaterdag 30 november 2013

Ode aan het dagboek

Vandaag werd ik verrast door mijn knuffels, Miss Kwienie en Olivier. Waarom? Dat kun je in dit verhaal lezen:

Miss Kwienie en Olivier verveelden zich. Ze wilden op ontdekkingstocht, Ellie en Reepicheep bleven liever gewoon zitten op de kast. 
Olivier stond gezellig met Joris te praten toen Miss Kwienie riep: "Olivier, moet je hier eens komen kijken!"Ze had een la onder het bed geopend en had daar iets bijzonders ontdekt...
 Olivier kwam zo snel mogelijk naar Miss Kwienie toe en klom, met behulp van het nachtkastje en Miss Kwienie omhoog. 
"Wat zijn dat voor boeken?" vroeg Olivier verbaasd.
"Ik weet het niet, zullen we ze lezen?"
"M-mag dat wel?" van de spanning begon Olivier te stotteren.
"Vast wel," dacht Miss Kwienie.
 "Wat staat er?" vroeg Olivier, hij kon nog niet zo goed lezen.
"Zal ik het voorlezen?" vroeg Miss Kwienie.
"Graag," was Oliviers antwoord.
"Barneveld  zondag 30 november 2008," begon Miss Kwienie. "Laatste poging, denk ik. Ik ga proberen elke dag in m'n 'dagboek' te schrijven en dat minstens 1 jaar vol te houden. Gewoon voor later..."
 Miss Kwienie las uren achter elkaar, allerlei avonturen, verliefdheden, blijde dingen en verdrietige dingen, het kwam allemaal aan bod. Ze vonden het geweldig om te doen. 
Sjonge, nu het laatste boek uit was zaten ze wel erg hoog op de stapel.
"Maar dat laatste ging over donderdag, zou ze gisteren niets geschreven hebben?" vroeg Olivier zich af.
"Jawel, ik denk dat ze nu een nieuw boek heeft. Want dat andere was vol."
Ze keken rond of ze het nieuwe schriftje konden vinden. En ja hoor, Olivier zag het al snel op het nachtkastje 
 Miss Kwienie las weer verder: "Barneveld vrijdag 29 november 2013. Deel 22 van de Kronieken van Mirjam Schippers. 4 jaar en 364 dagen geleden kon ik hier alleen maar van dromen. En dit schriftje, tja, wat zal ik ervan zeggen. Hij is leuk, maar het schrijft lastig, terwijl ik in bed lig. Dit is nou niet echt het jaargetijde om aan m'n bureau te gaan zitten (hoewel ik dat 4 jaar en 364 dagen geleden wel deed), dus zit ik met 'De geschiedenis van de luchtvaart: gevechtsvliegtuigen met wereldfaam' als onderlegger op bed..."
"Dus morgen schrijft ze al vijf jaar in haar dagboek?" merkte Olivier vol bewondering.
Miss Kwienie knikte. 
"Ik denk dat ze wel een cadeautje verdiend, vind jij ook niet?" zei Olivier. 
"Dat is een leuk idee," zei Miss Kwienie. Ze overlegden met Ellie, Reepicheep en ook met Slimpie en kwamen al snel tot een idee.

Ik wilde boven mijn laptop pakken, maar ik zag opeens Miss Kwienie en Olivier midden in de hobbykamer zitten. Op een schoenendoos, ze hadden een deksel erop gezet van een laatje.
"We hebben een verrassing voor je vandaag!" riep Olivier blij.
"Ja? Waarom dan?" wilde ik weten.
"Omdat je vijf jaar in je dagboek schrijft!" zei Miss Kwienie.
Ik wist gewoon niet meer wat ik zeggen moest.
"Kom Olivier, dan halen we het deksel eraf!" zei Miss Kwienie. Met z'n tweetjes sjorden ze en trokken en uiteindelijk kregen ze het voor elkaar. Ik zag de verrassing.
 "Kijk, allemaal bolletjes katoen, om mee te haken!" zei Olivier trots.
Ik glimlachte. "Dankjulliewel, wat lief. Maar ik denk dat ik dit niet alleen maar krijg omdat ik vijf jaar in mijn dagboek schrijf, is het wel?" Toen keken Miss Kwienie en Olivier even beschaamd weg.
 "Nou,.." begon Olivier.
"...we willen eigenlijk..." ging Miss Kwienie verder.
"...nog meer vriendjes en vriendinnetjes!" besloot Olivier.
"En dat je er nog meer maakt en dat je af en toe ook wat knuffels weg kan geven," zei Miss Kwienie.
"Nou, dat wil ik wel voor jullie doen hoor. Dankjulliewel!" Zei ik en ik gaf ze allebei een knuffel. Glimlachend denk ik aan de verrassing voor Miss Kwienie die bijna af is...
Zo, dat was nog eens leuk. Wel een beetje jammer dat die knuffels mijn pinpas hebben gebruikt, maar ja, het gaat om het idee hè ;-)

Ik wens jullie allemaal een hele fijne dag, een heel goed weekend! Heel veel liefs,

Mirjam

7 opmerkingen:

  1. ooooh, wat een heerlijk blogje, ik heb genoten|!
    Miss Kwienie krijgt de knuffels van Mascotte en Friends. Jullie krijgen er vast hele leuke vriendjes bij , want Mirjam kan goed haken . Hier gaat ook het een en ander veranderen, maar dat lees je tegen die tijd wel :)
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Via via hier bij jou blog terechtgekomen ,en vaneigen volgertej geworden he wat een leuke heb jij , heb hier zitten te genieten van de leuke verhaaltjes met kiekjes erbij , net alsof ek er zelf bij ben , hou van verhalen hihi - maken je blij vind ik persoonlijk )-
    grt Emma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Superleuk verhaaltje Mirjam! En wat een deugnieten zijn miss kwienie en Olivier! Zomaar in je dagboeken lezen en je pinpas gebruiken, gelukkig was het voor een goed doel! Ze zijn echt wel beste vriendjes van je en hebben je dan ook lekker verwend met dit bollenpakketje :-) Je kan aan de slag!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een heerlijke kleurtjes. Ik ben benieuwd wie je gaat maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. *Proest* ik heb zitten schateren bij jouw verhaal, vooral het gebruik van jouw pinpas...... ik laat Dikkopje het verhaal maar niet lezen, stel je voor dat ze op ideeen gebracht wordt ;-)
    Wat knap dat je zo lang in een dagboek schrijft, ik heb het ontelbare keren geprobeerd maar het is me nooit gelukt.
    Ik ben benieuwd was je gaat maken

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een gezellig blogje!!! Echt zo lief, en ik ben nu al zo benieuwd wat voor vriendjes erbij zullen komen! :D

    BeantwoordenVerwijderen